زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰+ نحوه و شرایط ثبت نام-راهبرد معاصر

زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰+ نحوه و شرایط ثبت نام

زمان برگزاری آزمون وکالت 1400، طبق گفته رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری هفتم آبان ماه سال جاری خواهد بود. در این مطلب به نحوه ثبت نام و شرایط ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری خواهیم پرداخت.
تاریخ انتشار: ۱۳:۲۱ - ۲۷ تير ۱۴۰۰ - 2021 July 18
کد خبر: ۹۵۷۸۱

به گزارش راهبرد معاصر، آزمون وکالت 1400 طبق گفته رئیس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری  روز جمعه هفتم آبان  ماه   1400به طور قطعی برگزار خواهد شد. این در حالی است که آزمون وکالت 1399 کانون های وکلای دادگستری پیش از این دوبار در آذر ماه و اسفند ماه پارسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و مخالفت ستاد ملی مقابله با کرونا با برگزاری آن به تعویق افتاد. این آزمون در نهایت در تاریخ 25 تیر ماه سال جاری با حضور 81508 هزار داوطلب برگزار شد. که از این تعداد 3845 نفر طبق ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت از سوی کانون های وکلا انتخاب خواهند شد. در ادامه این مطلب به معرفی آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 1400، زمان و شرایط ثبت نام آزمون وکالت 1400و هم چنین منابع، نحوه پذیرش و کارآموزی این آزمون خواهیم پرداخت.
 

تاریخ و زمان آزمون وکالت ۱۴۰۰

 

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) گفت: نکته جالب این است که از یک طرف قوه قضائیه می‌گوید ظرفیت‌ها را بالا ببرید اما رئیس دادگستری برخی استان‌ها در کمیسیون تعیین تعداد کارآموزان با افزایش ظرفیت مخالفت می‌کنند.

به گزارش ایسنا، جعفر کوشا رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا)، در نشست خبری امروز خود ضمن تسلیت شهادت امام محمد باقر (ع) گفت: در ماه گذشته شاهد انتخابات ریاست جمهوری بودیم و با شرکت مردم در انتخابات جناب آقای رئیسی رئیس‌جمهور شدند و برای ایشان آرزوی موفقیت می‌کنیم و امیدواریم در اجرای قانون اساسی موفق باشند هم‌چنین انتصاب جناب اژه‌ای را تبریک می‌گویم.

وی افزود: از کلیه داوطلبان آزمون وکالت ۱۳۹۹ عذرخواهی می‌کنم و همچنان که ما مقصر نبودیم و گلایه‌های زیادی از سازمان سنجش و ستاد ملی مقابله با کرونا داریم زیرا رفتارهای آن‌ها در برابر کانون‌ها غیرقابل توجیه است، ما قصوری نداشتیم اما اراده‌هایی خارج از کرونا وجود داشت که آزمون به تاخیر بیوفتد. در مورد آزمون ۱۴۰۰، آیین‌نامه اخیرالتصویب قابلیت اجرا ندارد و در مورد آزمون تصمیم‌گیری خواهیم کرد که ارتباطی به آیین‌نامه ندارد و از اختیارات کانون‌های وکلا است.

کوشا در مورد آیین‌نامه اخیرالتصویب کانون‌های وکلا گفت: در این آیین‌نامه تشریفات ماده ۲۲ قانون استقلال کانون‌های وکلا رعایت نشده است، در ماده ۲۲ بین مرجع تنظیم و تصویب تفکیک قائل شده است بنابراین ما یک بار در سال ۱۳۳۴ آیین‌نامه را نوشتیم و هیچ‌ آیین‌نامه‌ی جدیدی نمی‌تواند نوشته شود مگر برای اصلاح آیین‌نامه‌ی پیشین که در آن مرجع تنظیم کانون وکلا و مرجع تصویب قوه قضائیه است اما این اتفاق نیوفتاده و اگر این آیین‌نامه به اجرا دربیاید ما کانون‌های وکلای قوه قضائیه خواهیم شد و دیگر استقلالی نخواهیم داشت.
 
زمان برگزاری آزمون وکالت ۱۴۰۰+ نحوه و شرایط ثبت نام

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلا ادامه داد: ما یک بار آیین‌نامه را اصلاح کردیم و برای قوه قضائیه فرستادیم و قرار شد اگر نیاز به اصلاح دارد دوباره به ما برگرداند که متاسفانه خودشان با الحاقات و اضافات آن را تصویب کردند و جناب رئیسی نیز در آخرین روزهای حضورشان آن را امضا کردند. در مورد تهیه پیش‌نویس آیین‌نامه در زمان رئیس قبلی اسکودا کارگروهی تشکیل شد که بسیار قوی بود و من هم آن را ادامه دادم و نهایتا پیشنهادات ما به قوه قضائیه ارسال شد.

وی گفت: در قانون اساسی مشروطیت که برای ما نقطه عطفی است هیچ‌گاه در مورد نهاد وکالت ماده یا اصلی نیامد اما در قانون اساسی ما دارای اصلی تحت عنوان اصل ۳۵ شدیم و قانون اساسی جمهوری اسلامی مترقی‌تر بود اما آیین‌نامه اجرایی ۱۳۳۵ را با آیین‌نامه ۱۴۰۰ مقایسه کنید می‌فهمید چه تفاوت‌هایی ایجاد شده است، چطور است که در قانون اساسی اصلی را به وکالت اختصاص دادیم اما با آیین‌نامه استقلال آن را را زیر سوال بردیم.

رئیس اسکودا در ارتباط با آیین‌نامه اخیرالتصویب گفت: آیا در ماده ۲۲ لایحه قانونی استقلال کانون‌ها که اجازه داده بود کانون‌ها آیین‌نامه‌ای را تصویب کنند و به وزیر دادگستری ارسال کنند نیازی به نوشتن آیین‌نامه بود یا نه؟ ما از سال ۱۳۳۴ تا ۱۳۸۸ هیچ فشاری را از سوی قوه قضائیه نداشتیم که آیین‌نامه بنویسید، در سال ۸۸ آیین‌نامه‌ای نوشتند که آقای شاهرودی آن را متوقف کردند تا زمان آقای رئیسی که معاونت حقوقی اصرار کرد که باید آیین‌نامه بنویسید، در ۲۸ اسفند ۹۸ پیش‌نویس آیین‌نامه را دم منزل رئیس اسکودا فرستادند که باید این را اجرا کنید و در نهایت در مقابل این قضیه ایستادیم و گفتیم نیازی به آیین‌نامه نداریم اما آن‌ها گفتند شما نیاز دارید.

کوشا با بیان این‌که اشکالات این آیین‌نامه در چهار بخش مطرح است گفت: یکی این است که مواردی مغایر با مواد قانونی و ناقض استقلال کانون های وکلا است، در این آیین‌نامه به معاونت حقوقی قوه قضائیه گفته شده است که با کانون‌های وکلا دستورالعمل بنویسید، شما چرا می‌خواهید ما را زیر مجموعه معاونت حقوقی ببرید؟ ما چرا باید دستورالعملی بنویسیم؟ چرا نظارت را به دخالت تبدیل می‌کنید؟

وی گفت: دومین بخش این است که در آیین‌نامه ماده را به طور کلی عوض کردند و در نتیجه تعریف کانون به طور کلی عوض شد. آیا می‌خواهید ما را تبدیل به یک شرکت تجاری کنید؟ سوال من این است که چرا ماده ۱ را عوض کردید؟ آیا آیین‌نامه می‌تواند قانون را عوض کند؟ سومین بخش این است که تغییراتی اعمال شده که برخلاف نظرات کانون‌های وکلا و مغایر با مواد قانونی است.

رئیس اسکودا ادامه داد: بخش چهارم اشکال این است که موادی از پیشنهادات کانون‌های وکلا و نوآوری‌های ما در آیین‌نامه به طور کلی حذف و آیین‌نامه ۱۳۳۴ به طور کلی نسخ شد، به عنوان مثال قرار بود موسسات حقوقی که توسط افراد ذی‌نفوذ ایجاد شد ساماندهی شوند و ما در این خصوص پیشنهادی دادیم که ثبت موسسه حقوقی با داشتن پروانه وکالت ممکن شود اما آن را حذف کردند، چرا آن را حذف کردید؟ یه دنبال چه هستید؟ آیا موسسه حقوقی می‌تواند بدون داشتن پروانه وکالت تاسیس شود؟

کوشا خاطرنشان کرد: نهایتا این آیین‌نامه قابلیت اجرا ندارد و ما در هیئت عمومی جلسه تشکیل دادیم و در هیئت مدیره کانون‌ها تصویب شد که آیین‌نامه اخیرالتصویب که به امضای آقای رئیسی رسید قابلیت اجرا ندارد. آن‌چه می‌گوییم براساس قانون و در نهایت به نفع حقوق مردم است و هیچ‌ انگیزه شخصی نداریم.

رئیس اسکودا درباره سرنوشت آیین‌نامه نیز گفت: ما باب تعامل را نمی‌بندیم و منافع کانون‌ها را در نظر می‌گیریم. من نماینده ۲۷ کانون هستم و انتظار دارم آقای محسنی اژه‌ای با سوابقی که دارند با ما توافق کنند و به نتیجه‌ای برسیم. طبق قانون ما باید آیین‌نامه را اجرا کنیم و اگر تشریفات رعایت شود ما باید اجرا کنیم اما اگر تشریفات رعایت نشود بحث اجرا مختل می‌شود.

کوشا در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری آزمون وکالت سال ۱۴۰۰ گفت: این آزمون قطعا در ۷ آبان برگزار می‌شود. درباره دروس هم یک مورد حقوق اساسی به پیشنهاد خودمان افزوده شده و برای درس متون فقه هم باید جلساتی برگزار شود تا درباره آن تصمیم گیری شود و دروس امتحانی ارتباطی به آیین‌نامه وکالت ندارند.

وی افزود: در سال ۹۹، ۸۸۵۰۰ نفر در آزمون شرکت کردند و ما بیش از ۳۰۰۰ نفر را جذب خواهیم کرد اما در سال ۱۴۰۰، ظرفیت کانون‌ها ۲۰ درصد افزایش خواهد داشت و بیش از ۴۰۰۰ نفر جذب خواهند شد. نکته جالب این است که از یک طرف قوه قضائیه می‌گوید ظرفیت‌ها را بالا ببرید اما رئیس دادگستری برخی استان‌ها در کمیسیون تعیین تعداد کارآموزان با افزایش ظرفیت مخالفت می‌کنند.

نایب رئیس اسکودا نیز توضیح داد: چیزی به نام حذف آزمون وجود ندارد و کانون‌ها اجازه چنین کاری را نمی‌دهند زیرا دانشگاه‌ها معیاری برای جذب ندارند.

رئیس اتحادیه کانون‌های وکلا در پاسخ به سوال دیگری درمورد آزمون وکالت گفت: کلید آزمون سال ۹۹ به زودی توسط سازمان سنجش اعلام می‌شود، سالم‌ترین آزمون کشور براساس گواهی خود سنجش، آزمون وکالت است و آزمون ۲۵ تیر هم به خوبی برگزار شد و حدودا یک ماه دیگر نیز نتایج آزمون مشخص خواهد شد.
 
 
 
سایت ثبت نام آزمون وکالت 1400

 

سایت ثبت نام آزمون وکالت 1400


ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری در سال99، از طریق سایت سازمان سنجش کشور انجام گرفت؛ بنابراین هرچند سایت ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 1400 به طور رسمی اعلام نشده است، با توجه به تجربه سال گذشته می توان پیش بینی نمود که سایت ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 1400 و آزمون وکالت قوه قضاییه ۱۴۰۰ نیز سایت سازمان سنجش کشور خواهد بود.



به محض انتشار اطلاعیه رسمی ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری، سایت ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 1400 اعلام گردیده و مقاله به روز رسانی می گردد.

 



زمان ثبت نام و زمان برگزاری آزمون وکالت 1400

 


زمان ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری 99 از 6 مهرماه آغاز شده و تا 16 مهرماه 99 ادامه داشت و این آزمون در تاریخ 22 اسفند 99 برگزار می گردد. بنابراین با وجود اینکه، اتحادیه کانون های وکلای دادگستری، هنوز دفترچه ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا 1400 را منتشر نکرده، با در نظر گرفتن زمان ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 99، می توان گفت که زمان ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 1400 نیز مهر ماه بوده و آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری ۱۴۰۰ در اسفند ماه برگزار خواهد شد.



به محض انتشار اطلاعیه رسمی ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری و زمان ثبت نام و زمان برگزاری آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 1400 اعلام گردیده و مقاله به روز رسانی می گردد.

 



شرایط ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری

 



ثبت نام در هر آزمونی شرایط و پیش نیازهایی دارد و آزمون وکالت هم از این قاعده مجزا نیست .هرچند، شرایط ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 1400 هنوز رسما اعلام نگردیده و بنابراین صحبت از شرایط ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا سال۱۴۰۰ به طور قطعی امکان پذیر نمی باشد، اما با توجه به دفترچه آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری در سال 99 می توان پیش بینی نمود که داوطلبان آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 1400 برای آنکه برای ثبت نام در این آزمون، واجد صلاحیت باشند، باید از شرایط زیر برخوردار باشند:

1- تابعیت ایرانی

2- مدرک کارشناسی حقوق ، فقه و حقوق ، فقه و مبانی حقوقی و معادل آن از دروس حوزوی و دانشگاهی با تایید مرجع صالح

3- داوطلبانی که مدرک کارشناسی ناپیوسته حقوق داشته باشند باید دروس دوره کارشناسی را در مقطع کاردانی گذرانده باشند .

4- در زمان ثبت نام سن آن ها از چهل سال تمام در حوزه قضایی استان تهران و از پنجاه سال تمام در سایر حوزها بیشتر نباشد .

به محض انتشار اطلاعیه رسمی ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری ، شرایط ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 1400 اعلام گردیده و مقاله به روز رسانی می گردد.

 

  مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری 1400

مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری 1400

 
 
اگرچه اتحادیه کانون های وکلای دادگستری، تا تاریخ نگارش این مقاله، دفترچه ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلا 1400 را منتشر نکرده، اما با توجه به مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 99، می توان گفت که مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت کانون وکلای ۱۴۰۰ نیز به شرح جدول زیر خواهد بود:


دروس ضرایب تعداد سوال
حقوق مدنی 3 20
آیین دادرسی مدنی 3 20
حقوق تجارت 2 20
حقوق جزا 2 20
آیین دادرسی کیفری 2 20
اصول فقه 1 20



به محض انتشار اطلاعیه رسمی ثبت نام آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری ، مباحث و دروس امتحانی آزمون وکالت کانون وکلای دادگستری 1400 اعلام گردیده و مقاله به روز رسانی می گردد.



 تعداد کل سوالات آزمون وکالت کانون وکلا 120 سوال و مدت آزمون 135 دقیقه می باشد .

 



کارآموزی آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری 1400

 
پذیرفته شدگان آزمون وکالت کانون وکلا دادگستری 1400 بعد از طی مراحل اداری و تحویل مدارک و معرفی وکیل سرپرست باید 18 ماه کارآموزی سپری کنند .

در طول مدت کارآموزی می توانند پرونده های حقوقی مختلفی را با شرایطی دریافت کنند و از این طریق کسب درآمد کنند .

بعد از اتمام دوران کارآموزی، آزمونی تحت عنوان اختبار به صورت شفاهی از آن ها گرفته می شود که دریافت پروانه وکالت منوط به قبولی در این آزمون است و اگر کارآموزی موفق به قبولی در آزمون اختبار نشود برای 3 نوبت از او آزمون گرفته می شود و در صورت عدم قبولی در اختبار سوم پذیرش آن ها باطل می شود .



حال که تا حدودی از شرایط دوران کارآموزی مطلع شدیم بهتر است در ادامه به بیان وظایف کارآموزان در دوره کارآموزی بپردازیم :



الف ) وظایف کارآموزان کانون وکلا دادگستری

1- حضور در سخنرانی ها

2- شرکت در جلسات دادرسی مدنی و کیفری حداقل چهار مرتبه در ماه

3- کار کردن نزد یکی از وکلا با سابقه دادگستری

4- تهیه گزارش از چند پرونده

5- فعالیت در کانون اعم از دادگاه یا دادسرا یا شعبه معاضدت قضایی یا راهنمایی یا سایر کارهای اداری و دفتری

6- انجام امور معاضدت قضایی محول شده توسط شعبه معاضدت قضایی یا ریاست کانون

 
 
سن مجاز شرکت در آزمون وکالت 1400

سن مجاز شرکت در آزمون وکالت 1400

 
بنابر آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری داوطلب کارآموزی در موقع ثبت‌نام در آزمون باید بیست و چهار سال کامل شمسی داشته باشد و حداقل نمره قبولی در آزمون، شصت درصد از کل نمره آزمون است.
 
آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری امروز با امضای سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه، ابلاغ شد.

بنابر تبصره ماده ۳۸ این آیین نامه «داوطلب کارآموزی در موقع ثبت‌نام در آزمون باید بیست و چهار سال کامل شمسی داشته باشد.»
 
 

 حداقل نمره قبولی برای آزمون وکالت 1400

 
ماده ۴۱ این آیین نامه جدید لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری  نیز مقرر داشته است که «حداقل نمره قبولی در آزمون، شصت درصد از کل نمره آزمون است و پذیرش افراد بدون کسب نمره لازم، ممنوع است.»
 

ماده ۴۲ نیز پذیرش داوطلبان سهمیه ایثارگران را منوط به کسب حداقل ۸۰ درصد از حداقل نمره قبولی در کانون محل تقاضا دانسته است.

به علاوه دو منبع متون فقه در حد تحریر الوسیله امام خمینی (ره) و حقوق اساسی براساس ماده ۴۱ این آیین نامه به منابع سوالات آزمون وکالت افزوده شده‌اند.

این آیین نامه برای آزمون وکالت ۱۴۰۰ لازم الاجرا خواهد بود.

 
جدول تحلیلی اعلام ظرفیت کارآموزان کانون‌های وکلا برای آزمون وکالت ۱۴۰۰
 

ظرفیت هر کانون در آزمون وکالت توسط کمیسیون مقرر در تبصره ذیل ماده ۱ قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت تعیین می‌شود. بر اساس این تبصره، «تعیین تعداد کارآموزان وکالت برای هر کانون بر عهده کمیسیونی متشکل از رئیس‌کل دادگستری استان، رئیس شعبه اول دادگاه انقلاب و رئیس کانون وکلای مربوط می‌باشد که به دعوت رئیس کانون وکلای هر کانون، حداقل یک‌بار در سال تشکیل و اتخاذ تصمیم می‌نماید.»

در جدول زیر می‌توانید ظرفیت اعلامی هر کانون در آزمون وکالت ۱۴۰۰ و مقایسه آن با ظرفیت سال ۹۹ را مشاهده کنید. همچنین جدول تحلیلی ظرفیت‌های آزمون وکالت سال ۱۳۹۹ در مقایسه با سال ۹۸ را اینجا ببینید.

جدول زیر با اعلام ظرفیت پذیرش کارآموز وکالت سایر کانون‌ها بروز رسانی خواهد گردید.

همچنین لازم به ذکر است تا پیش از این کانون وکلای دادگستری خراسان شمالی زیر مجموعه کانون وکلای خراسان بوده است، اما با استقلال این نهاد امسال ظرفیت پذیرش کارآموزان وکالت این کانون بصورت جداگانه اعلام خواهد شد.

ردیف

نام کانون ظرفیت آزمون وکالت ۹۹ ظرفیت آزمون وکالت ۱۴۰۰ افزایش یا کاهش ظرفیت (درصد)
۱ استان‌های تهران، سمنان، هرمزگان و سیستان‌وبلوچستان (مرکز) ۱۸۰۰ ۲۰۰۰     ۱۱.۱۱%
۲ آذربایجان شرقی ۱۰۰  
۳ فارس و کهگیلویه و بویراحمد ۱۲۵ ۱۲۶      ۰.۸%
۴ اصفهان ۱۹۰  ۲۱۷   ۱۴.۲%
۵ آذربایجان غربی ۹۰ ۱۰۵   ۱۶.۶۶%
۶ مازندران ۱۰۶  
۷ خراسان (جنوبی، رضوی، شمالی) ۱۶۰  ۲۰۰   ۲۵%
۸ گیلان ۹۰  ۱۰۰    ۱۱.۱۱%
۹ قزوین ۱۰۰ ۱۱۰   ۱۰%
۱۰ خوزستان ۱۳۰  
۱۱ کرمانشاه ۱۰۰  ۶۰   ۴۰%
۱۲ همدان ۵۰ ۷۰ ۴۰%
۱۳ قم ۲۶  ۳۰   ۱۵.۳۸%
۱۴ کردستان ۵۰ ۶۰ ۲۰%
۱۵ گلستان ۵۰  
۱۶ اردبیل ۴۰  
۱۷ مرکزی (اراک) ۵۰  
۱۸ بوشهر ۷۰  
۱۹ زنجان ۷۸  
۲۰ لرستان ۵۰  
۲۱ کرمان ۱۰۰  ۱۳۰   ۳۰%
۲۲ البرز ۱۰۴  
۲۳ چهار محال و بختیاری ۲۰  
۲۴ یزد ۱۱۰  
۲۵ ایلام ۵۵ ۶۰
مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار